Friday 12 September 2014

KEYAKINAN DIRI??


Assalamualaikum semua! :D

Hari ini saya nak berkongsi tentang cara-cara untuk meningkatkan keyakinan diri.
Tips ini dikhaskan untuk pelajar SASEM tapi yang lain pun boleh share. :)

Kan ramai antara kita yang berbakat, yang ada banyak idea untuk membuat esei ataupun apa-apa jelah.
Tapi, bila kena bercakap di depan kelas, di khalayak ramai, di depan rakan-rakan, kita jadi kaku, bisu, nervous, gemuruh, berpeluh, dan macam-macam lagi kan? Betul kan?

Sayang seribu kali sayang! Kita dah ada idea banyak dah. Top student sekolah tapi kita masih takut untuk bercakap di depan khalayak.
Ayuh bangkit kawan-kawan!

Okey, saya nak kongsi tips untuk membina keyakinan diri. Tips ni ustazah saya yang bagi dulu. Dulu saya pun takut sangat nak bercakap di depan tapi lepas saya amalkan, alhamdulillah, terasa perubahannya.




  • Setiap kali lepas solat, lepas berwirid, lepas berdoa, letakkan tangan kanan kita di peha kiri. Posisi duduk macam mana pun tak kisah tapi syaratnya, letak tangan kanan atas peha kiri.
  • Baca surah Al-Insyirah sebanyak tiga kali. "Alam nasyrah..." sampai habis.
  • Kalau saya, lepas habis baca, saya usap pada dada kiri, tempat terletaknya jantung.
  • Kalau tak sempat sangat pun, buatlah lepas solat subuh je. Itu lebih penting.
  • Jadikan amalan harian.
  • Inshaa-Allah lama-lama terasa perubahannya. Buktinya, saya :)


Okey itu saja yang saya nak kongsi.
Semoga bermanfaat untuk semua ! 
Syukran.

No comments: